Trea Meijer brengt met haar praktijk 'Beter in Balans' meer structuur in het leven

09-12-2018 13:26

Vanuit de financiële sector terug naar het werkelijke leven…..

TREA MEIJER BRENGT MET HAAR PRAKTIJK ‘BETER IN BALANS’ MEET STRUCTUUR IN HET LEVEN.

Bad Nieuweschans- Ook vandaag een oud Schansker die zich profileert, momenteel wonend in Blauwestad, die zich bezig houdt met het welzijn van mensen. ‘Blij met Balans’ is de praktijk waar Trea Meijer zich onder andere actief mee is. Trea heeft onlangs haar hbo-opleiding Psychosociaal Counseler  gevolgd en afgerond. Na een groot aantal gewerkt te hebben als klantadviseur financiën bij verschillende banken voelde Tra ineens meer behoefte om meer vanuit haar hart te gaan leven en werken. Daarom is ze een eigen praktijk begonnen. In haar profiel omschrijft ze zich als prettig gestoord, maar vooral als echtgenote, moeder van een zoon, schoonzus, vriendin, zangeres in een bandje en een fanatieke sportvrouw (wielrenster en volleybal). Zij coacht mensen naar een gezonde levensstijl, analyseert voor bedrijven waar de knelpunten zitten op weg naar gemotiveerde werknemers, optimale werknemersbeleving en daardoor een optimale klantbeleving creëren. Voor Trea ligt de kracht in aandacht.

Deze zondag heeft BNS nieuws een gesprek gehad met Trea, naar aanleiding van haar Blog die ze vandaag heeft geschreven, waarbij het gaat hoe gevaarlijk aannames zijn in het dagelijks leven.

“Aannames zijn bedenksels in ons hoofd welke de effectiviteit negatief beïnvloeden…we baseren onze beslissingen op deze aannames, de werkelijkheid is dat we er vrij vaak naast zitten…dat maakt het gevaarlijk.

We maken ze allemaal: ‘Ik ben ervan uitgegaan dat…’ ‘Ik dacht dat…’ ‘Ik weet zeker dat…’ ik ben ervan overtuigd dat…’ ‘Je zult wel begrijpen dat…’ ‘wanneer ik dit doe dan…’ vul maar aan…

Wanneer je bijvoorbeeld als manager het idee hebt dat je medewerkers er de kantjes van aflopen, fouten maken zonder na te denken, laconiek zijn en werkzaamheden vergeten, is dit gebaseerd op een aanname. De werknemers staan waarschijnlijk anders in de situatie en het is waarschijnlijk geen onwil. De negatieve sfeer die er dan gecreëerd wordt is het gevolg van de eigen aanname, niet van de onwil van de werknemers. En wat je met de aanname creëert is een negatieve onderlinge sfeer, ontevreden medewerkers en daardoor een slechter resultaat als wat je voor ogen had, wat ook weer een negatief effect heeft op de klantbeleving.

Laatst zat ik zelf in een situatie waarin ik al een tijdje ontevreden rondliep, me opgejaagd voelde.      Ik ben bij mezelf gaan checken waaraan dit ten grondslag lag…                                                               Mijn conclusie was; dat de reden van mijn ontevredenheid, hem zat in de aanname dat ik me gecontroleerd en gecorrigeerd voelde, wanneer ik tijdens een klantcontact onderbroken wordt, alsof ik het werk niet goed genoeg beheers of uitvoer, wanneer iemand inbreekt tijdens mijn contactmoment met een klant. Ik ben het gesprek aangegaan met de persoon in kwestie en er kwam vervolgens uit dat de reden waarom ik onderbroken werd, bedoeld was om hulp te bieden en puur ter voorkoming van…, kortom als preventief en opbouwend bedoeld. Het betrof dus ondersteuning en geen controle of aanval op mijn functioneren. Zo gauw is de aanname gemaakt…en nog erger…wanneer je er niet over communiceert, ga je in je aanname geloven en creëer je hier mee je eigen ontevredenheid en werkplezier.

Een ander simpel voorbeeld: Mijn moeder zat jaren in een verzorgingstehuis en iedere morgen at zij een broodje met jam, toch bleef de verpleging haar iedere dag vragen ‘wat ze op haar broodje wenste’ Het zou namelijk zo maar eens kunnen zijn dat ze bijvoorbeeld een plakje kaas op haar broodje wilde. De verpleging maakte dus niet de aanname en daarmee schonken ze de vrijheid aan mijn moeder om zelf de beslissing te nemen wat er op haar broodje zat.

 

Hoe kun je grip krijgen op je eigen aannames?

Stap 1: Doe altijd een zelfonderzoek. Een aanname gaat zijn eigen leven leiden met alle gevolgen van dien. Word je bewust van je aanname en onderzoek de aanname. Je kunt jezelf de 4 vragen stellen: Is het waar? Kun je absoluut zeker weten dat het waar is? Hoe reageer je op die gedachte? Wie zou je zijn zonder die gedachte? (Bron: Byron Katie) Deze methode leert je aannames te zien en ook te relativeren, je negatieve gedachten als het ware te elimineren.

Stap 2: Ga het gesprek aan en vraag door wanneer iets niet duidelijk is. Vertel wat je dwars zit en laat de ander ook zijn visie erop geven en vraag dan wederzijds of het correct begrepen is, door te laten herhalen wat je bedoeld hebt. Twee weg communicatie is de sleutel naar succes!!

Stap 3: Kijk naar je eigen drijfveren en stel dat voorop. Wanneer je werkt van uit je drijfveren, blijf je bij jezelf en waar je goed in bent en leg je de focus op wat je toe te voegen hebt. In teamverband kun je kijken naar welke kwaliteit heeft iedereen en maak gebruik van die kwaliteiten om ze op de juiste manier in te zetten.

Tip: Maak gebruik van de volgende ezelbruggetjes

 ANNA: Altijd navragen, nooit aannemen & NIVEA: Niet invullen voor een ander.

Tenslotte… Je Aannames niet voor werkelijkheid aanzien, en je aannames onderzoeken, testen en ervaren is onze eigen verantwoordelijkheid en nooit die van de ander!

Fijne nieuwe week allemaal…  Trea Meijer”.

 


Contact

Belangrijke adressen

112 Als elke seconde telt
Gemeente Oldambt: 0597-482000
info@gemeente-oldambt.nl
Politie Winschoten: 0900-8844
Dependance Arts en Zorg: 0597-799000
Praktijk dr. Polinder Voorstraat 2, 0597 464 440
www.dorpsbelangen
badnieuweschans.nl

0597-795278 / 06 46618030